Followers Tersayang

Isnin, 10 September 2012

Review Novel : Mandatori tulisan Ramlee Awang Murshid (RAM)


Tajuk Novel : Mandatori
Penulis : Ramlee Awang Murshid (RAM)
Penerbit : Alaf 21
Harga : Aku beli RM 10 online, harga sebenar RM 19.90
Mukasurat : 501
~Ada 2 cover, aku punya cover lama sebelah kiri tu~

Sinopsis Mandatori:
Bermula dengan hukuman di tali gantung yang dikenakan ke atas seorang pemandu, Carlos menyimpan dendam menuntut keadilan. Seorang demi seorang yang menzalimi akan terpaku di mahkamah keadilan yang dicipta oleh Carlos sendiri. Dialah pendakwa raya dan dia jugalah hakim.

Bagi Carlos, peguambela sudah tidak perlu lagi kerana pendakwaan membawa erti kesalahan telah terbukti. Sesiapa yang diadilinya pasti akan menerima hukuman dengan sekali perbicaraan. Dan hukuman yang pasti ialah hukuman mati mandatori!

Ulasan aku : 
Alhamdulillah. Novel 'Mandatori' ini merupakan novel kedua yang aku beli selepas 'Semangat Hutan'. Sudah lama aku tidak mendapatkan novel-novel RAM ni. Tahun lepas aku beli banyak novel RAM. Ini antara karya terawal RAM. Cerita ni ada kaitannya ngan split personaliti. Bunuh membunuh dan pelbagai perkara tentang perundangan. Mengenai Carlos yang menuntut bela atas kematian seseorang, seorang demi seorang mati dibunuh mengikut cara Carlos sendiri. Tragis juga bila betul-betul ada orang macam ni. 
Rupa-rupanya Carlos ni ada kaitan dengan seorang pemandu yang mati dihukum gantung beberapa tahun lalu. Ceritanya dapat diagak oleh pembaca, mungkin kerana penulis mahu memudahkan pemahaman pembaca terhadap apa yang disampaikan.
Keseluruhannya secara ringkas, 
permulaannya sedikit pening kepala selepas datangnya pelbagai watak yang bermacam rupa. Tapi, aku cuba tenangkan minda, iyalah RAM, manalah tahu dia ada buat benda lain. Masuk part-part pertengahan agak menggalakkan dan pengakhirannya boleh diagak sendiri oleh pembaca. Novel ini kalau digarap lebih mungkin lebih menarik. Tapi aku faham, mungkin masa tu RAM baru nak menarik perhatian pembaca. 

Bintang : 3 bintang!

Tiada ulasan: